Nézzen be az
Emlékpontba
 
 
ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK HÍREK HÓDMEZŐVÁSÁRHELY EMLÉKPONT KIÁLLÍTÁSOK PROGRAMOK TANÓRÁK MUNKATÁRSAINK KIADVÁNYAINK AZ EMLÉKPONT PÁLYÁZATAI
Tanulmány a hódmezővásárhelyi munkásőrségről
EMLÉKPONT
f
Médiapartnerünk
Párhuzamos kémhistóriák - avagy út Vásárhelyről a hírszerzési szolgálatokig
www.szigoruantitkos.hu
Tanulmány az állambiztonsági szervek hódmezővásárhelyi működéséről
EMLÉKPONT
Andrássy u. 34
Hódmezővásárhely 6800
email: emlekpont@emlekpont.hu
Tel: 06 62 530 940


Fejlesztette: CENTER.HU Kft.

Magyar English Deutsch
 

Szovjet import termék Magyarországon: a szocreál


Zoltai Attila, a Németh László Gimnázium Általános Iskola és Óvoda rajztanára igazán autentikus környezetben az „Iván szobor” lábánál, „szocreál” képek között beszélget Blazovich Péterrel, az Emlékpont intézményvezetőjével a szocialista rendszer által preferált művészeti irányzatról és annak jellemzőiről.


A szocialista realizmus, vagy rövidebben szocreál a kommunista diktatúra világnézetén alapuló alkotómódszer, egyfajta stílus, formarendszer, politikai ideológiával is telített „hivatalos” művészeti irányzat. A szocreál a kritikai realizmusra alapoz. A kommunista pártideológusok megrendelésére „gyártott” képzőművészeti, irodalmi és építészeti művekben a valóság mélyebb összefüggéseit akarták megragadni konkrét képekben.


A második világháborút követően – szovjet támogatással – pár esztendő leforgása alatt teljhatalomra tettek szert a kommunisták Magyarországon. 1949-ben a mindenható népművelési miniszter, a párt kulturális főideológusa Révai József kiadta az új jelszót: a magyar művészek ezek után tekintetüket Moszkvára vessék! A kötelező minta a szocreál lett. A magyar képzőművészek egy év alatt „teljesítették a normát” és a Műcsarnokban megrendezett első szocreál seregszemlén ismert, a diktatúra mókuskerekébe beálló alkotók mellett hirtelen feltűnt dilettánsok adtak számot esztétikai és ideológiai „fejlődésükről”. A kiállítás egyik főműve volt Benedek Jenő: Mit láttam a Szovjetunióban? című hatalmas zsánerképe, mely jelenleg az Emlékpont művészeti termében látható. A kirgiz sapkában mesélő fiatalember a szovjet mezőgazdaság „csodás” eredményeit, a kombájnt, a kolhozokat, a visszafelé folyó folyókat ecseteli falubéli hallgatóságának. A kép fő ideológiai töltetét a háttérben megbúvó „hitetlen” bajszos kulák figurája adja.


Benedek Jenő: Mit láttam a Szovjetunióban?


Az ötvenes évek első felében a szocreál kötelezően uralta az összes művészeti ágat, így jelen volt az építészetben, a képzőművészetben, a zenében vagy éppen az irodalomban. A személyi kultusz a delelőjén a budapesti Felvonulási téren leleplezték Sztálin 8 méteres szobrát, a magyar írók versgyűjteménnyel készültek Rákosi 60. születésnapjára, megkezdődött az első szocialista város, Sztálinváros építése. Az 1956-os forradalom és szabadságharc porba döntötte a szovjet generalisszimusz monumentális bronz alakját, vele süllyedt el a klasszikus szocreál is Magyarországon, azonban a Kádár-korban művészetileg átalakulva, de az ideológiát megőrizve ideig-óráig még tovább élt.

Tekintse meg a rendezvényünkön készült képeket!